Badanie jakości świadczonych usług w pociągach Kolei Wielkopolskich

Koleje Wielkopolskie sp. z o. o. w dniach od 15 do 21 kwietnia już po raz 8 w ciągu ostatnich 5 lat przeprowadziły wśród pasażerów badanie jakości świadczonych usług.

Na wszystkich liniach obsługiwanych przez samorządową Spółkę rozdane zostały pasażerom ankiety, w których znalazły się pytania m. in. o rozkład jazdy, oferty taryfowe, czy też sposób dotarcia na stację kolejową. Przypomnijmy, że przewoźnik, uruchamia pociągi na liniach Poznań – Gniezno  - Mogilno, Poznań – Konin – Kutno, Poznań -  Nowy Tomyśl – Zbąszynek, Poznań – Ostrów Wlkp. - Kępno, Poznań – Krotoszyn, Poznań – Kalisz, Gniezno – Jarocin, Poznań – Wągrowiec – Gołańcz, Poznań – Grodzisk Wlkp. – Wolsztyn, Leszno – Wolsztyn – Zbąszynek oraz Leszno – Ostrów Wlkp.

W ankietach oprócz pytań zamkniętych tradycyjnie pojawiły się pytania otwarte. Każdy  z podróżnych mógł podzielić się swoimi spostrzeżeniami, czy też oczekiwaniami co do podróży pociągiem Kolei Wielkopolskich. Najwięcej propozycji dotyczyło zwiększenia częstotliwości połączeń, szczególnie w weekendy oraz rozszerzenia sieci sprzedaży biletów o nowe automaty biletowe.

Badanie ankietowe objęło próbą blisko 3400 osób, które wypełniły ankietę i pozostawiły ją na swoim miejscu w pociągu lub też przekazały drużynie konduktorskiej.

Podobnie jak miało to miejsce w poprzednim badaniu, zdecydowana większość podróżnych oceniła bardzo pozytywnie jakość świadczonych usług. Największym uznaniem wśród pasażerów cieszy się czystość, bezpieczeństwo w pociągu, jak również uprzejmość i dyspozycyjność drużyny konduktorskiej. Odnotowano również wzrost pozytywnych opinii dotyczących punktualności. Podróżni docenili uruchomienie nowych automatów biletowych na poszczególnych stacjach kolejowych. Duża grupa podróżnych wskazała również obszary działalności, na które przewoźnik powinien zwrócić szczególną uwagę lub zmienić dotychczasowe zasady lub sytuacje.

Wśród elementów podróży, które ocenione zostały najsłabiej, znalazło się dostosowanie rozkładu jazdy do oczekiwań podróżnych. Powyższe jest spowodowane m. in. częstymi zmianami rozkładu jazdy oraz pracami modernizacyjnymi prowadzonymi przez zarządcę infrastruktury – PKP PLK S.A.

O wyborze pociągu Kolei Wielkopolskich  jako środka transportu decydują różne kwestie, jednak dla 26% podróżnych najważniejsza jest dogodność połączeń, w dalszej kolejności komfort podróżowania (19%) i czas podróży (14%).

Najpopularniejszym kanałem sprzedaży biletów wśród podróżnych są nadal kasy biletowe, jednak rośnie popularność innych kanałów dystrybucji biletów, m. in. automatów biletowych w pociągu, automatów biletowych na poszczególnych stacjach oraz sprzedaż przez Internet – strona biletywielkopolskie.pl.

W badaniu podróżni wypowiedzieli się również na temat źródła informacji, z którego korzystają najchętniej, szukając informacji o usługach świadczonych przez Spółkę. Dla 48% najcenniejszym źródłem informacji jest strona internetowa: www.koleje-wielkopolskie.com.pl. Coraz więcej zwolenników ma aplikacja „Mobilny Pasażer”, która dostarcz szereg informacji nt. rozkładu jazdy, utrudnień oraz akcji promocyjnych.

Uzyskane wyniki są cennym materiałem analitycznym dla spółki Koleje Wielkopolskie. Przewoźnik na podstawie wyników badania będzie mógł podjąć kolejne działania, aby oferta spełniała oczekiwania największej grupy klientów.

Materiał nadesłany

Badanie jakości świadczonych usług w pociągach Kolei Wielkopolskich 2019
Kategoria: